In de periode 2003 - 2005 was ik de trotse bezitter van mijn zoveelste aquarium.
Het was mijn eerste zelfbouwproject in het huurappartement waar we toen woonden. Bij de verhuis naar ons eigen huis, diende het aquarium plaats te maken voor de verbouwingswerken. Helaas duren die werkzaamheden veel langer dan oorspronkelijk gepland, waardoor ik nu al bijna 6 jaar aquariumloos door het leven ga. Ik kan je gerust vertellen dat ik nog steeds niet afgekickt ben, waardoor ik zéér gemotiveerd ben om het definitieve project tot in de puntjes te verzorgen...

Onderstaande foto's geven hopelijk een overzicht van dat vorige aquarium (voornamelijk van de beginperiode, waardoor hij nogal kaal lijkt)

Een totaalbeeld van de 2m-bak. De achterwand was zelfgemaakt met polyester (een zeer welriekend karweitje) dat nadien geschilderd werd. Draadalgen verwijderen van deze wand zonder schade te veroorzaken was niet evident, aangezien de verf los durfde te komen.
De filter onder het aquarium die op het moment van de foto aan het testdraaien was. Rechts achteraan zie je de wervelbedfilter die de biologische filtering voor zijn rekening nam.
Deze 15-cm lange Mesonauta Insignis vormde samen met haar halve trouwboek mijn allereerste wildvang vissen. Deze cichliden heb ik helaas pas tegen het einde kunnen bemachtigen, waardoor ze niet al te lang in mijn bezit waren.
Cleithracara Maronii, oftewel sleutelgatcichlide, een jong mannelijk exemplaar in zijn neutrale kleuren. Er waren drie koppeltjes gehuisvest in dit aquarium.
Op deze foto is het niet goed te zien, maar het betreft hier een F1-scalare (rechtstreekse nakweek van wildvang), waardoor de oorspronkelijke kleuren behouden blijven, inclusief het rode oog. De dieren zijn ook beter bestand tegen leidingwater en bovendien leidt het milieu hier minder onder dan bij wildvang.
Zoals je merkt heb ik een voorliefde voor een biotoop-gericht aquarium, bevolkt door Zuid-Amerikaanse cichliden. Daar is de voorbije zes jaar geen verandering in gekomen...

0 reacties: